Onderstaande issues zijn beschikbaar in de WinTree versie 8137. Deze versie is vanaf april 2012 beschikbaar. Beschreven issues die vanaf oktober 2012 beschikbaar zijn, zijn mogelijk alleen in de nieuwste versie van WinTree opgenomen.
Overlijst: selectie op partij-veld Kwaliteit (BASIS)
Bij het aanmaken van een overlijst kan een selectie gemaakt worden op het partij-veld Kwaliteit. Dit veld kan ingevoerd zijn bij eigen voorraad of bij inkoopaanbiedingsregels.
Voorraad, trefnaam en maatkode muteerbaar
Doorboeken van deelaantallen van offerteregels
In het offertescherm is een kolom ‘Naar order’ toegevoegd. In deze kolom kunnen aantallen worden ingevoerd. Bij het doorboeken van een offerte is de bestaande optie "Alleen geselecteerde regels" vervangen door een dropdownlijst met 3 mogelijkheden:
- Alle regels doorboeken
- Alleen geselecteerde regels doorboeken
- Op basis van Naar order.
Wanneer voor één of meerdere offerteregels het veld ‘Naar order’ gevuld is, wordt deze optie automatisch op de keuze 'op basis Naar order' gezet. Wanneer geen aantallen ingevoerd zijn, wordt één van de andere keuzes geselecteerd aan de hand van de opgeslagen instelling.
Collectief wijzigen van gegevens
Via menu Verkoop->Muteren offertes kunnen meerdere offertes in 1x worden aangepast.
Bij het openen van dit menu verschijnt eerst een zoekscherm om de gewenste offertes te selecteren. Geen selectie betekent dat alle offertes in het scherm getoond worden.
Onderin het scherm staat een knop Offertetekst, hiermee kan de Kop- en sluittekst voor de geselecteerde offertes worden aangepast. Via de knop [Muteren] kunnen de velden Referentie, Extra info, Proces stadium en Leverdatum voor de geselecteerde offertes worden aangepast. Voor de velden staat een checkbox. Alleen wanneer deze checkbox is aangevinkt wordt het veld aangepast. Zo kan ook, door de checkbox aan te vinken maar het veld leeg te laten, een lege waarde in de geselecteerde offertes wegschrijven worden.
Via de knop [Doorboeken] kunnen alle geselecteerde offertes naar een verkooporder worden geboekt. Per offerte verschijnt het pop-upscherm met de keuzes zoals ook bij het doorboeken per offerte wordt gebruikt.
Lees de handleiding 'Muteren offertes' voor meer informatie over deze nieuwe functie.
Proforma facturen aanmaken gewijzigd
Ondertekenen van offertes, order- en inkoopbevestigingen
Offertes, orderbevestigingen en inkoopbevestigingen kunnen bij het afdrukken (of faxen/mailen) voorzien worden van een handtekening. In de medewerkers-tabel kan per medewerker een afbeelding met de handtekening gekoppeld worden. De afbeelding moet aan de volgende specificaties voldoen:
- Formaat: 18x6cm
- Resolutie: 300dpi
- Extensie: JPG
- Tekstgrootte: 11 punten
- Font: Times New Roman
De reports die voor het afdrukken van de documenten gebruikt worden, moeten door TSD aangepast worden voordat de handtekening op de afdruk terecht komt. Neem contact op met TSD indien gebruik gemaakt moet worden van deze optie.
Uitleveren verkooporders: extra gegevens in te voeren (BASIS)
Met behulp van het menu ‘Uitleveren verkooporders’ kunnen meerdere verkooporders tegelijk (multi-selectie) uitgeleverd (in werkbon gezet) worden. Als de
geselecteerde verkooporders van dezelfde klant zijn, wordt het pop-upscherm bij het verwerken uitgebreid met de extra velden: kontaktpersoon, afleveradres,
leveringsconditie, vervoerswijze (module afhankelijk) en verzamelvak.
Wanneer deze velden in de geselecteerde orders verschillende waardes hebben wordt dat gemeld en wordt het betreffende veld in het pop-upscherm in rood
weergegeven. Indien verkooporders van verschillende klanten worden geselecteerd, dan worden de bovengenoemde velden niet zichtbaar. Het verzamelvak zal wel
altijd getoond worden.
15324 dec. 2011
Gereedgemelde/gefactureerde werkbonnen aanpassen
Wanneer een werkbon wordt gereedgemeld, wordt de werkbon automatisch geblokkeerd. Bij het terughalen van een werkbon (via het tabblad ‘Terughalen’ in het menu Verkooporders --> Gereedmelden werkbonnen) wordt de werkbon gedeblokkeerd.
Een geblokkeerde werkbon kan, door te dubbelklikken op het werkbonnummer op het tabblad 'Terughalen', geopend worden. In het geopende werkbonnen-scherm is het werkbonnummer roodgekleurd en staat er een sleuteltje voor. Alleen de gegevens op het tabblad ‘Werkboninfo’ kunnen worden aangepast. Met behulp van [Opties] kan een (her)afdruk van bijvoorbeeld een CMR gemaakt worden. Een werkbon die bij het gereedmelden is geblokkeerd, kan alleen door terug te zetten worden gedeblokkeerd.
Vanuit het Werkbonnen-scherm kan met behulp van [Zoek werkbon] een werkbon opgezocht worden. Door een vinkje te plaatsen in de checkbox "Toon geleverde werkbonnen" kan ook een geleverde en reeds gefactureerde werkbon heropend worden. De status van het vinkje is geen parameter, deze staat dus standaard altijd uit. Het vinkje blijft, eenmaal aangezet, wel aan staan zolang het werkbonnen-scherm niet gesloten wordt. Als een geleverde werkbon wordt geselecteerd wordt deze in blokkeer modus geopend. Ook nu kunnen alleen de gegevens op het tabblad ‘Werkboninfo’ aangepast worden.
Bij de conversie (uitgevoerd na de installatie van de versie) worden alle gereedgemelde werkbonnen geblokkeerd.
Werkbonnen-scherm, openen tabblad in te stellen
Via parameter 1871 kan ingesteld worden welk tabblad geopend moet worden bij het openen van het werkbonnen-scherm. Waarde 1 = tabblad Uitleveren (met de verkoopregels), Waarde 2 = tabblad werkbonmutaties. Waarde 1 is de voorkeur instelling van de parameter.
Werkbon, bij gereedmelden restant verkoopregels in nieuwe verkooporder (BASIS)
Bij het gereedmelden van werkbonnen is het mogelijk om het restant van de aantallen die in de verkoopregels blijven staan over te zetten naar een nieuwe
verkooporder. Hierdoor ontstaan verkooporders met nog niet geleverde regels. Deze functie wordt geactiveerd door parameter 1934 op waarde 1 te zetten.
Inkoop vanuit werkbon, geeft directe inkoop wat niet altijd gewenst is
EDI-afroepen: referentie van de afroep meesturen
Bij het versturen van afroepen via EDI kan door middel van parameter 1888 ingesteld worden of de afroep referentie ook in het EDI-bericht opgenomen moet worden. Deze afroepreferentie zal bij het importeren van het EDI-bericht in de externe tekst van de werkbonregel komen te staan.
Inkoopaanbiedingen: selectie op leveranciersgroep
Bij het selecteren van inkoopaanbiedingsregels is het mogelijk om op leveranciersgroep te selecteren. Na het invoeren van deze selectie zullen alle
inkoopaanbiedingsregels van alle leveranciers, gekoppeld aan de geselecteerde groep, getoond worden.
Onderhoud relatiescherm, meer tabbladen beschikbaar
Fust, beheer van in- en uitgaand fust aangepast
Er is een nieuwe functionaliteit beschikbaar voor het beheren van Fust: het Fust retourformulier. Deze functie wordt geactiveerd door parameter 1889 op waarde 1 te zetten. Open na het activeren van deze parameter het menu Fust --> Inzage fust. Zet de volgorde op ‘Firmavolgorde’ en plaats (links onder) een vinkje in de checkbox ‘Uitsplitsing per fust weergeven’. Van de geselecteerde firma worden de fustsaldi getoond. Daarnaast is het mogelijk om per fustsoort (waar saldi van getoond wordt) handmatig een uitgaand of retour aantal in te geven. Klik op [Accepteer] na het invoeren van de aantallen. Deze aantallen worden direct als fustmutaties bij de saldi opgeteld/afgetrokken. Na het accepteren kan een fustinventarisatie formulier worden uitgevoerd (afdruk/fax of e-mail). Op dit document staan de fustsoorten met de fustsaldi.
Indien bij de relatie fust factureren aanstaat dan wordt ook een button [Faktuur] actief (met het totaal nog te factureren fust bedrag). Na het aanklikken van deze button wordt de bijbehorende factuur gemaakt. Let op: alle nog niet gefactureerde fustmutaties worden ook in deze factuur meegenomen.
Ritten, afleveradres van leverancier gebruiken
In het Ritten-scherm worden, in plaats van het postadres, de afleveradressen van de leveranciers getoond. Indien geen afleveradres beschikbaar is, wordt alsnog het postadres getoond. Bij het automatisch aanmaken van een rit worden de afleveradressen gebruikt. Bij het handmatig toevoegen van adressen worden de afleveradressen gebruikt.
Seizoensafsluiting, aanpassing i.v.m. koppeling met webshop
Verder worden de tabbladen Zoek/overlijsten en Catalogi gedisabled en wordt de keuze daar vastgezet op 'Handhaven....´ zodat niet per ongelijk lijsten opgeschoond worden die gebruikt worden in de webshop.
BTW percentages aanpassing 2012
Per 1 oktober 2012 is het BTW Hoog tarief van 19 naar 21% gegaan. Hiervoor is een aanpassing gemaakt waarbij het percentage van de gebruikte BTW-codes in de verkoopfactuur vastgelegd wordt. Indien in de toekomst de BTW nogmaals veranderd is hiervoor geen extra aanpassing meer noodzakelijk.
Lees voor meer informatie de pagina Overgang BTW in het hoofdstuk Procedures
Verkoopfacturen doorboeken: journalisering op basis van indeelmaat.
Bij het doorboeken van verkoopfacturen naar WinTree® Financieel wordt de journalisering, indien hierop ingesteld, bepaald op basis van de indeel maat in
plaats van de verkoopmaat.
Controle bankrekeningnummer bij boeken Inkoopfacturen.
Bij het boeken van inkoopfacturen kan een extra controleveld getoond worden. In dit controleveld moet een deel van het bankrekeningnummer van de
geselecteerde leverancier worden ingevoerd. De ingevoerde getallen moeten voorkomen in het bankrekeningnummer van de leverancier. Dit controleveld wordt
geactiveerd door middel van parameter 1897. Het veld kan zichtbaar worden bij het boeken van inkoopfacturen in Bedrijfsadministratie, in WinTree Financieel
of in beide applicaties. Met parameter 1898 kan ingesteld worden hoeveel getallen van het bankrekeningnummer bij de controle ingevoerd moeten worden. Bij
buitenlandse leveranciers vindt geen controle plaats omdat hier niet het bankrekeningnummer maar het IBAN nummer is ingevuld. Bij het boeken van een
inkoopfactuur verscheen achter de leveranciernaam het bankrekeningnummer. Deze gegevens worden na activeren van de parameter niet meer getoond.